Telewizyjne kanały tematyczne i pakiety reklamowe
Kiedy w Polsce telewizja była na etapie swoich początków można było oglądać jeden program telewizyjny a potem dwa. Wszyscy byli przeszczęśliwi bo i tak w latach siedemdziesiątych posiadanie w domu telewizora było absolutnym wyróżnieniem społecznym. W latach osiemdziesiątych pojawiły się w Polsce pierwsze anteny satelitarne, które w ciągu dekady stały się w naszym kraju prawdziwym hitem. Przy większości domów można było zobaczyć ogromny talerz skierowany w niebo. Tymczasem w domach, dzięki tym antenom, można było oglądać najlepsze zagraniczne programy i kanały, w tym kultową stację muzyczną, którą dzisiejsi czterdziestolatkowie wspominają z prawdziwą łzą w oku. Natomiast polskie telewizje też zaczęły rosnąć jak grzyby po deszczu, zwłaszcza wtedy, kiedy otworzone rynek telewizyjny dla prywatnych przedsiębiorców. Największe dzisiaj stacje komercyjne nadają praktycznie od lat dziewięćdziesiątych bez przerwy. Historię polskiej telewizji można by opisać w wielostronicowej księdze. Dzisiaj w większości domów telewizję odbiera się albo z popularnej kablówki albo z anteny satelitarnej odbierającej programy w języku polskim. Odbieranie programów telewizyjnych z anteny satelitarnej jest możliwe, dzięki skorzystaniu z dekodera którejś z cyfrowych platform oferujących na polskim rynku możliwość oglądania najlepszych zagranicznych kanałów w polskiej wersji językowej.
Świat telewizji zmienił się nie do poznania. Dzisiaj z dowolnej anteny satelitarnej można na dekoderze odbierać około dwustu programów nadających w języku polskim. Rynek mediów telewizyjnych uwolnił się do tego stopnia, że zagraniczne kanały tematyczne walczą o pozycję na dekoderze polskich platform satelitarnych. A platformy zarabiają gigantyczne pieniądze na reklamach, którymi dzielą się właśnie z zagranicznymi i polskimi nadawcami. Branża reklamowa działająca w mass mediach telewizyjnych dzisiaj jest bardzo dobrze zorganizowana i poukładana. Za sprzedaż powierzchni reklamowych odpowiadają albo działy reklamy poszczególnych stacji telewizyjnych albo firmy mające licencję na obsługiwanie owych stacji w zakresie sprzedaży czasu antenowego. Chcąc wykupić czas antenowy pod reklamę wystarczy właśnie skontaktować się z agencją reklamową posiadającą prawa do dysponowania owym czasem. Każda polska platforma cyfrowa podzielona jest na kanały tematyczne według tych samych kryteriów. Chcąc zlecić reklamę należy najpierw rozpoznać grupę potencjalnych jej odbiorców. Wszystko zależy od produktu czy usługi, jaką chcemy zareklamować. Sprawa jest prosta, kiedy reklamodawca wie, do której grupy odbiorców chce dotrzeć. Jeśli reklamy mają być skierowane do dzieci to wiadomo, że wystarczy zlecić wyświetlanie jej właśnie na kanałach telewizyjnych przeznaczonych dla najmłodszych. Ale jeśli chcemy zareklamować sprzęt sportowy, na przykład namioty, to warto dobrze się zastanowić nad tym, jaki pakiet tematyczny stacji wybrać.
Kanały w platformach cyfrowych mają z reguły jeden i taki sam podział. Mamy więc kanały ogólno-tematyczne i telewizje publiczne. Mamy pakiet kanałów dla dzieci i kanałów filmowych. Cyfrowe dekodery rozróżniają też pakiety kanałów sportowych a także pakiety kanałów poświęconych wiedzy. No i oczywiście natura oraz przygoda itp. Podziały kanałów na różne kategorie, jak już pisaliśmy, są bardzo podobne dla każdego operatora telewizji cyfrowej. A wszystko właśnie po to, żeby było jak najłatwiej dopasować pakiet kanałów do potrzeb reklamodawcy. Dzięki takiemu porządkowi, reklamodawca zgłaszający się do agencji reklamowej, ma bardzo mocno ułatwione zadanie. Nie trzeba już główkować i wybierać pojedyncze kanały telewizyjne, na których wyemitować konkretne programy. Można całą reklamę zamówić pakietami. Zatem, jeśli zareklamować się chce sklep sportowy albo magazyn dla mężczyzn to wybór jest prosty – reklama idzie na kanałach sportowych. Wszystko jest przemyślane i ma służyć łatwiejszej sprzedaży oferty telewizji cyfrowej dla abonentów a także reklamy w tej telewizji dla reklamodawców.