Ładowanie…

Czy reklama w radiu jest skuteczna?

Podczas słuchania audycji nawet nie zauważamy, jak wiele czasu zajmuje reklama w radiu. Promocje w eterze drażnią nas znacznie mniej, niż reklamy telewizyjne. Czy jednak odnoszą one skutek pożądany przez reklamodawców? Wiele zależy od treści, formy, czasu emisji i powtarzalności przekazu, który komponuje się w zależności od celu do osiągnięcia. Marketingowi radiowemu przyświecać mogą bardzo różne cele.

Dla wielu producentów reklama w radiu jest przede wszystkim metodą na budowanie rozpoznawalności marki swoich produktów. Regularnie powtarzane hasło promocyjne i nazwa produktu, powiązane są często przez marketerów z chwytliwą melodyjką i rymowanym wierszykiem, wpadającym w ucho potencjalnym klientom. Sprytni reklamodawcy starają się wymyślić pomysłową historię z zabawnym nawiązaniem do życia codziennego.

Przy tego typu strategii promocyjnej wykupywany jest czas w określonym bloku programowym, tak aby słuchacze mieli kontakt z reklamą codziennie w tym samym czasie. Promocję należy wielokrotnie powtarzać, tak, aby skutecznie utrwalić nazwę marki w umyśle potencjalnego klienta i zapewnić jej rozpoznawalność w czasie zakupów. Chodzi o to aby skojarzenie zapadło w podświadomość słuchacza, wpływając na niego podczas zakupów.

Podczas wprowadzania nowego produktu, reklama w radiu pełni rolę informacyjną, zapoznając słuchaczy z jego unikalnymi cechami, przybliżając korzyści płynące z jego stosowania, oraz wywołując potrzebę zakupu rekomendowanej nowości. Bardzo popularną techniką promocyjną jest odwoływanie się do autorytetu oraz innych ludzi, którzy już skorzystali z produktu i bardzo go sobie cenią. Niekiedy również w spocie zawarte są wskazówki dotyczące poprawnego korzystania z przedmiotu. Prawidłowe wprowadzenie nowego elementu służy również jego pozycjonowaniu, czyli budowaniu określonego wrażenia i opinii na temat produktu u określonych grup docelowych.

Podczas audycji polecane są nie tylko konkretne produkty i marki. Bardzo często reklama w radiu wykorzystywana jest przez markety i sklepy stacjonarne do promocji aktualnych zniżek. W ten sposób przyciąga się do obiektu klientów polujących na okazje, licząc na to, że będąc już na miejscu, przy okazji zrobią większe zakupy. Tutaj promocja w eterze jest tylko jednym z elementów kampanii, która prowadzona jest także w internecie, gazetach i na bilbordach.

Skuteczność tego typu reklamy zależy od trafnego doboru produktu, który stanowi przynętę dla kupujących. Doskonałe rezultaty przynoszą zwykle zniżki na popularne produkty spożywcze. Niejednokrotnie marketom opłaca się nawet sprzedawać polecany produkt po kosztach.

Wprawdzie reklama w radiu najczęściej służy celom komercyjnym, ale czasami stosowana jest też do promocji celów społecznych, wypełniając tym samym edukacyjną i kulturalną rolę radia. Taka reklama może zwracać uwagę na problem alkoholizmu i bezdomności, zachęcać nas do głosowania w wyborach, nakłaniać do czytania etykiet na preparatach chemicznych, ostrzegać przed powszechnym zagrożeniem.

Trafnie dobrany element budzący emocje znacznie poprawia efektywność takiego przekazu. Twórcami apeli społecznych są fundacje, gminy, instytucje charytatywne oraz urzędy państwowe. Z jednej strony takie akcje odgrywają ważną rolę w budowaniu świadomości społecznej, z drugiej zaś wiążą się z kontrowersjami, jako że spoty fundowane są z pieniędzy podatników.

Przy ocenie skuteczności danego kanału promocji należy uwzględnić jego koszt. Reklama w radiu jest dużo tańsza niż telewizyjna. Jej emisja zwykle kosztuje jednak dużo więcej niż promocja w gazetach czy bilbordach. Cena zależy od ilości wykupionych spotów. Podstawowym czynnikiem wpływającym tak na koszta, jak i potencjalne zyski, jest oczywiście trafny dobór stacji radiowej, w której odtwarzana będzie reklama.

Producenci i handlowcy starają się dobrać program, który słuchają ludzie o określonym profilu, do którego chcemy kierować przesłanie. W wielu przypadkach rozsądnym kompromisem pomiędzy ceną a efektywnością będzie skorzystanie z niedużych, lokalnych stacji radiowych.

Dodaj komentarz