Ładowanie…

Gazety – nie straszny im nawet Internet

Prasa, czyli czasopisma o charakterze informacyjnym wychodzące nie rzadziej niż raz w roku, to jeden z najstarszych środków masowego przekazu. Według badaczy pojawiła się już w starożytności (swój informator wydawał nawet Juliusz Cezar), jednak upowszechniła się dopiero między szesnastym a osiemnastym wiekiem wraz z wynalezieniem czcionki, która umożliwiła szybkie powielanie tekstów. Kolejne wynalazki: maszyny drukarskie, maszyny do pisania, linotyp, fotografia tylko przyspieszyły rozwój prasy i z roku na rok powstawało coraz więcej periodyków. Gazety stopniowo ewoluowały i pojawiały się różne ich typy. Dzienniki publikowane były codziennie i dostarczały najświeższych informacji, miesięczniki pojawiały się rzadziej, ale poddawały wydarzenia bardziej wnikliwej analizie, gazety dla gospodyń domowych publikowały przepisy i porady, czasopisma specjalistyczne skupiały się na jednej konkretnej dziedzinie i dostarczały wiedzy fachowej.
Kiedy upowszechniał się internet, wielu zapowiadało rychły koniec prasy, która miała zostać wyparta przez portale internetowe i na zawsze zniknąć. Okazało się jednakże, że
gazety nie tylko przetrwały w zderzeniu z nową, wirtualną, rzeczywistością, ale, co więcej, mają się bardzo dobrze. Jak to możliwe? Odpowiedź jest prosta. Szybko się wyjaśniło, że internet nie jest konkurentem prasy, ale nową, obok papieru, metodą jej dystrybucji. Gazety szybko zareagowały na zmieniającą się sytuację i wprowadziły świeże i skuteczne rozwiązania, dzięki którym nie tylko uniknęły zapowiadanej apokalipsy, ale jeszcze zyskały nowych czytelników. Obok tradycyjnych wydań papierowych pojawiły się e-wydania i ci, którym to było na rękę, mogli zrezygnować z biegania rankiem po gazety do kiosku i czytać je w internecie, czasami za drobną opłatą, a jeszcze częściej – za darmo. Jakiś czas potem pojawiły się nowe urządzenia mobilne, czytniki i tablety, które także nie pozostały niezauważone przez prasę. Wydawcy natychmiast wprowadzili wydania w specjalnych, umożliwiających wygodne czytanie na nowych sprzętach, formatach. Sposób na wykorzystanie nowej technologii po raz kolejny się sprawdził – czytelnicy chętnie skorzystali z udostępnionej przez magazyny opcji i ściągali e-wydania na nośniki, które mogli zabrać ze sobą wszędzie. Nie dość, że wagą niewiele różniły się one od wielu magazynów, to jeszcze pozwalały gromadzić wszystkie gazety w jednym miejscu.
Historia udowadnia, że prasa, choć ma wielu konkurentów, na czele z telewizją, radiem i nowymi kanałami, które pojawiły się wraz z rozwojem Internetu, takimi jak portale internetowe czy media społecznościowe, to nadal pozostaje jednym w najważniejszych mediów masowego przekazu.
Gazety są chętnie kupowane i czytane nie tylko na papierze, ale także na urządzeniach mobilnych i w sieci. Ludzie nadal mają potrzebę obcowania ze słowem pisanym, a czasopisma nie tylko dostarczają im bieżących informacji, ale także analizują je, pomagając tym samym lepiej zrozumieć funkcjonowanie tak dynamicznie zmieniającego się świata.

Dodaj komentarz